TEIDE 0-4-0

Alçada Màxima.: 3.718 m.
Ort: Tenerife- Illes canàries.
Main Schwierigkeiten: Nivell tècnic baix pero exigent esforç físic. 56km 4000m+ 8000m acumulats.
Expedition Termine: 11-12 de maig de 2015

En tan sols 60 kilòmetres passarem del nivell del mar a quasi els 4.000 metres d’alçada del sostre de Espanya. Tan sòls a Tenerife i a Hawai és possible una experiència així.

Beschreibung:

I per fi ha arribat el dia. Desde fa temps que li tenia ganes pero no s’havia donat la oportunitat. Aquest cop si: aprofitant una estada de vacances a Tenerife he decidit a fer la ruta al teide 0-4-0.

Cal estar preparat per la duresa del terreny, , però l’esforç bé valdrà la pena. De fet, una experiència com la que reporta al senderista la Ruta 0-4-0, al nord de Tenerife, només és possible gaudir-la en l’illa del Teide i a Hawaii. Un traçat que, in “només” 60 km (anada i tornada), condueix al caminant del nivell del mar als gairebé 4.000 metres d’altitud del sostre d’Espanya. D’aquí el seu nom: 0-4-0. L’últim zero, und Clark, només podran apuntar-se’l aquells que s’atreveixin a fer el camí de tornada.

No es tracta d’un traçat complicat tècnicament pero si que és exigent en l’aspecte físic. Per subratllar la duresa del camí n’hi ha prou apuntar que són al voltant de 8.000 metres de desnivell acumulat dels que haurà de superar l’aventurer, xifres que expliquen el perquè de que molts intents acabin en fracàs i també el perquè de que siguin cada vegada més els qui s’imposen el repte. I és que, und Clark, Tenerife té el major desnivell orogràfic de tot el país.

La Ruta 0-4-0 del Teide (3.718 m) parteix de la Platja del Socorro, guanya alçada per la vall de l’Orotava, continua per un empinat paissatge boscòs fins arribar a l’ampli plató de les Cañadas del Teide (ambient desèrtic) i finalment entre colades de lava arriba a les zones altes del volcà, passant pel refugi d’Altavista, l’estació del telefèric i el cràter cimer del cim de l’Atlàntic. La ruta es remata tornant al punt de partida a la Platja del Socorro. Per duresa i bellesa és la ruta reina de Canàries!

Per arribar al cim del Teide s’ha de demanar un permís gratuït al Parc pero que s’ha de fer amb anticipació. Com hi ha la possibilitat de pujar al cim desde pocs metres més avall utilitzant el telefèric, doncs s’ha de reservar amb bastanta antelació per no tenir problemes. L’altra opció és pernoctar en el refugi Altavista, la qual cosa dona dret a arribar al cim entre les 6.00h i les 9.00h sense tramitar el permís.

Aquí podeu trobar la informació del refugi:

Es tracta d’un refugi senzill amb lliteres i WC, on no ofereixen servei de bar ( si que hi ha màquines de vending de begudes i xocolatines). Hi ha possibilitat de cuinar i disposen de roba de llit.

Also, el meu plantejament va ser el següent: realitzaré la ruta en solitari, en autoasistencia i fent nit al refugi de Altavista.

Surto de la platja del Socorro a les 7.30h del matí. En el primer tram s’ha de creuar la TF-5 i agafar una pista amb bon desnivell fins a Tigaiga. D’allí seguirem pujant per un camí empedrat fins al Lance.  Seguim per camí asfaltat fins la corona forestal. A partir d’aquí seguirem per pistes amb fort desnivell a traves de boscos i clars.   El camí no està marcat i hi ha molts de creuaments pero sempre tirarem per la pista més empinada ( és prou intuïtiu) amb el Teide de fons.

Cal tenir en compte que es tracta d’una ruta llarga i amb un clima sec. No hi ha cap punt d’abastament d’aigua desde la Font de Pedro (veure localització en l’enllaç de wikiloc més amunt) fins al refugi d’Altavista. En el refugi hi ha màquines de vending a 3€ l’ampolla d’aigua i 4€ els refrescs (JAAARLL!). Hi ha aigua d’aixeta on s’especifica que NO és potable ( jo en vaig veure i si que era potable pero no potabilitzada, en fi no vaig tindre efectes secundaris. És bebibleDOY FE!).  L’aigua és un factor IMPORTANT com us he dit, si feu aquesta ruta en autosuficiència. Jo vaig calcular erròniament 3 litres i desprès de la cañada m’havia quedat sense. Penseu que encara hem quedava un tajo per a arribar, és a dir vaig passar un bon rato en rollo BOCASECAMAN! Arribant al refugi que me bebia l’aigua dels floreros. Vaig parlar amb un altre noi que va pujar el mateix dia per la ruta i amb 4 litres s’havia quedat curt.

Aixi doncs teniu en compte el clima, la llargada de la ruta, el desnivell i calculeu el vostre consum ( i a aquest càlcul li sumaria 1 litre de reserva) Feu-me cas!.

Un cop arribem a la ermita comença la Cañada del Teide, un ambient desèrtic amb poques ombres i que no s’acaba mai. Quan acabem la llarga travessa de la cañada empalmem amb la sendera que puja de montaña Blanca. Fins ara haureu anat en total solitud i a partir d’aquí trobareu companyia doncs aquesta és la ruta normal per accedir al refugi. Seguim una pista amb uns quants revolts a través delsHUEVOS DEL TEIDEi arribarem al peu de l’últim pendent del dia. Aquí jo ja no tenia aigua. Es tracta d’una sendera en zig-zag amb fort pendent fins a divisar una antena i després el refugi. (Hi ha algo de cobertura amb Movistar).

Aquest refugi té horaris estrictes: no obren fins les 17.00h i no reparteixen llits fins les 19.00h. Vigileu que no sempre està obert i s’ha de reservar també amb temps.

El dia següent marxo a les 5.30 seguint el sender de Lava ara si marcat fins al cràter on notarem l’olor de sofre. Sortirem de nit cap al cim per veure la sortida del sol. Aquesta alba sòl ser un espectacle únic doncs l’ombra del Teide s’allarga fins al mar en forma de piràmide, pero aquell dia estava nuvolat. Mala notícia per a les fotos pero fantàstica notícia per al creuament de la cañada de tornada. S’Ha de PORTAR ROBA D’ABRIC perque tot i que de dia les temperatures són altes, de nit fa molt fred (hi havia encara restes de neu) i feia molt vent.

Also, un cop ja és de dia emprenem la baixada (atenció: trobareu ja el refugi tancat) i seguim pel camí que coneixem del dia anterior. Sumant quilòmetres i quilòmetres aquest cop de baixada per acabar completant el repte del Teide 0-4-0.

Aquesta ruta forma part del repte 50Spitzen / 50 Provinzen.

Veure ruta al meu wikiloc.