PENÍNSULA ANTÀRTICA

Posizione: Penisola Antartica.
Principali difficoltà: El fred – El Gelclimatologia inestableNavegació del Passatge de Drake
Date spedizione: 3-13 de Novembre de 2010

Se buscan hombres para un viaje peligroso. Sueldo bajo. Frío extremo. Largos meses de absoluta oscuridad. Peligro constante. No es seguro volver con vida. Honor y reconocimiento en caso de éxitoSir Ernest Shackelton.

Altri percorsi a mio Wikiloc

Bitàcora:

L’Antàrtida rep unes 30.000 visites anuals encara que mai coincideixen dos vaixells de passatgers a la mateixa zona.

Per anar a l’Antàrtida la meva dóna Lorena i jo, varem volar a l’aeroport de Buenos Aires i posteriorment a Ushuaia,la ciutat més austral del món. Des d’aquí vàrem embarcar en el petit vaixell d’expedició USHUAIA de l’empresa ANTARPPLY EXPEDITIONS.

L’itinerari fou:

03 de novembre: Ushuaia, Argentina, Canal Beagle.
04 de novembre: Pasaje de Drake.
05 de novembre: Pasaje de Drake. Isla Barrientos (Islas Aitcho).
06 de novembre: Isla Cuverville. Puerto Neko. Neumayer Channel. Puerto Lockroy.
07 de novembre: Canal Lemaire, Isla Petermann, Isla Pleneau. Canal Lemaire
08 de novembre: Puerto Lockroy, Bahía Paraíso, Base Brown, Caleta Skontorp
09 de novembre: Isla Decepción, Bahía Balleneros, Isla Media Luna
10 de novembre: Pasaje de Drake
11 de novembre: Pasaje de Drake
12 de novembre: Ushuaia, Argentina

Distancia recorreguda: 2850 km de navegació.

Giorno 3 de Novembre.
Lat. 54º 48S Long. 68º 18O

El nostre viatge cap a les gelades terres de l’Antàrtida va començar a les 18 hores quan, embarcats en el B / M USHUAIA, salpem de port d’Ushuaia fent sonar la botzina del vaixell. El còctel de benvinguda va ser l’ocasió per començar a conèixer als nostres companys de viatge. Més tard, el nostre Líder d’Expedició, Sebastián Arrebola, ens presentà als guies conferenciants, que ens acompanyarien durant tot el viatge. Daniel Martinioni, Susan Adie, Monika Schillat i Julieta Pedrana compartirien amb nosaltres molts detalls interessants sobre els animals antàrtics, la història, geografia, geologia i conservació d’aquest remot continent i ens guiarien de una manera segura sobre aquest ambient inhòspit però meravellós.

Sebastián també ens va presentar al nostre capità, Jorge Aldegheri, qui immediatament va preparar el USHUAIA per navegar a través de les aigües del Canal Beagle en el nostre camí cap a les tempestuoses aigües del Passatge de Drake. En acabar les explicacions i presentacions es va sentir la alarma del vaixell: era la senyal del xafarranxo d’abandonament en un primer simulacre. Després del sopar vam veure el documentalL’Aventura antàrtica de Shackleton “, realment interessant per als amants del continent blanc.

Giorno 4 de Novembre. Passatge de Drake

Quan ens vam despertar pel matí vam comprovar que el Passatge de Drake ens estava tractant amb benevolència. Però de tota manera alguns dels expedicionaris van caure víctimes del mareig o mal de mar. Aquell matí vam tenir una interessant xerrada sobreLa Geografia del Continent Blanc “, a càrrec de Sebastián i vam aprendre molts detalls útils.

Julieta va seguir amb una conferència sobre lesAus Marines de l’Oceà Australi ens va fascinar veure el bon nombre de excel.lents adaptacions de les aus al seu ambient. Després vam tenir l’oportunitat d’apreciar aquestes aus en viu i en directe ja que vam fer una sessió de avistaje d’aus. Vam poder observar al voltant del vaixell albatros mantell clar, albatros errants, petrels gegants del sud, petrels pintats i alguns petrels de les tempestes. A la tarda va ser Dany, qui ens va convidar a aprendre més sobre la Geologia de l’Antàrtida. Són realment interessants aquestes conferències.

Després del sopar vam veure el film “Antartide, una aventura de naturalesa diferent “. D’hora a la nit, havíem creuat la zona de la Convergència Antàrtica, també anomenada Front Polar, per tant, ens trobàvem ja en les aigües de l’oceà Austral.

Giorno 5 de Novembre.
Illots Aitcho, Illa Barrientos: Lat. 62° 24’ S Long. 59° 47’ O

Després d’un bon esmorzar ja estàvem preparats per encarar un nou dia en el Passatge Drake. Va començar amb una fascinant xerrada de Julieta sobrePingüins”. Com ja intuíem que aquests serien els nostres nous millors amics, volíem saber tot el que es pugui sobre ells. Vam aprendre que porten una vida humida i freda plena de sacrificis però també de llargues vacances.

A la tarda, Sebastián, el nostre Líder d’Expedició, ens va explicar les normatives de l’Associació Internacional d’Operadors de Turisme Antàrtic (IAATO segons les seves sigles en anglès) per als visitants a la Antàrtida, com així també les normes de procediments i seguretat per a l’ús dels pots Zodiac. Vam aprendre diversos detalls sobre com vestir-per als desembarcaments i com comportar- mentre visitéssim l’Antàrtida. Després seleccionem les nostres botes de goma, vam provar l’equipament de fred que havíem portat i en realitat estàvem a punt per conèixer aquest nou món tan fascinant.

Com el creuament del Passatge de Drake va resultar més ràpid del que s’esperava, vam poder arribar a la Illa Barrientos en els Illots Aitcho amb suficient temps com per gaudir d’un primer desembarcament. Les Illes Aitcho es troben a l’entrada nord de l’English Strait. L’Illa Robert es situa a l’est i l’illa Greenwich al sud. Aquestes illes van ser cartografiades i nomenades amb les inicials H.O. (En referència a: Admiralty Hydrographic Office) i finalment renom comAitchoen espanyol, d’acord amb la fonètica anglesa de la sigla. A mitja tarda, amb una mica de pluja, sumat al nostre esperit aventurer aconseguim desembarcar i observem pingüins Papua i de cara blanca la majoria ja sobre els seus nius amb ous. Ens va sorprendre l’absència de neu a les llomes. Havíem esperat veure molta més neu. Un paisatge dramàtic ens va donar la benvinguda. Part de les roques volcàniques de l’illa es van amagar darrere de la boira, el conjunt s’assemblava molt a un castell medieval amb pingüins.

De retorn a bord un altre sopar deliciós ens reconforta i després el nostre company de viatge y aventurer Amyr Klink va tenir la gentilesa de donar una presentació sobre les seves aventures a bord dels seus velersParatii” in “Paratii II”. Gaudim molt de la seva fascinant presentació.

Després de la mateixa era temps d’anar al llit. El USHUAIA va deixar enrere la Illa Barrientos i va posar proa en direcció a la nostra propera destinació l’Illa Cuverville.

Giorno 6 de Novembre.
Illa Cuverville: Lat. 64º 41’ S, Long. 62º 38’ W
Port Neko, Bahía Andvord Lat. 64° 50’ S Long. 62° 33’ O

De matí amb molt bon clima, ja estem llestos per desembarcar a l’illa Cuverville. Ni una gota de vent ens pertorbava, però encara faltava per arribar. Així els nostres nous amics i treballadors de Port Lockroy ( Tudor, Nicola i Michael) ens van delectar amb una xerrada sobre la base històrica, que anàvem a visitar el dia següent. La presentació es va completar amb la pel.lícula sobre la baseIce Cool Brittannia”.
Avistem una petita illa a l’ombra d’una més gran Illa Rong.

L’illa Cuverville va ser batejada per Gerlache en honor a un vicealmirall de l’armada francesa qui va ajudar a aprovisionar la seva expedició. En ella vam poder apreciar una extensa colònia de pingüins Papua, de fet semblava que estàvem en presència d’una caravana de pingüins. Des de les platges del nord de l’illa van venir de milers en una fila, que semblava no acabar mai. Vam veure pingüins ben nodrits, super pesats que avançaven lentament cap als pocs llocs alliberats de neu. Encara no es podien veure nius, la majoria de les aus estava buscant frenèticament parella mentre que altres tractaven d’esbrinar on havia quedat el seu niu de l’any passat. També ens van sobrevolar alguns escues.

A les platges dels voltant de l’illa es podien apreciar roques de diferents composicions que van ser transportades per glaceres des de diversos llocs de la Península Antàrtica. De retorn al USHUAIA gaudim d’un breu, però no menys agradable creuer en els zodiacs entre els icebergs.

Per la tarda ens vam dirigir a l’escènica Badia Andvord. Allà vam anar a visitar Port Neko, una badia minúscula envoltada de glaceres imponents i molt actives. Realitzem el nostre últim desembarcament del dia a Port Neko, de cara al port Andvord. Neko va ser nomenat en honor al vaixell factoria de Christian Salvesen, que va operar a les Illes Shetland del Sud i la Península Antàrtica de 1911 un 1924. Malgrat ser un lloc de gran bellesa, Port Neko porta el nom d’un vaixell associat a la caça de balenes. Gavines cuineres i escues aniden avui dia a la badia.

Una colònia de pingüins papúa i una foca de Wedell descansant a la platja perfeccionaven la fotografia. Però aviat es va interrompre el paissatge idílic quan es va sentir un so estrepitòs i la glacera va produir trencaments provocant una onada de petit tsunami perillosa a la platja. Vam córrer i grimpar per a arribar a terrenys més alts, fora de la zona de perill. Un cop a dalt respirem profunds i gaudim de la bella vista i la nostra primera excursió en el continent mateix, ja que la badia Andvord és part de la Península Antàrtida.

A la nit, el nostre staff de expedició va ajudar a l’equip de Port Lockroy a desembarcar seus equipatges, caixes i queviures. També van venir a buscar Amyr Klink, qui va tornar al seu iotParati II”. El comiat es va tornar fortament emotiu. Van quedar un parell d’hores de llum per ajudar a palejar neu a la base i després va arribar el moment de tornar al USHUAIA.

Giorno 7 de Novembre.
Lemaire Channel – entre la Illa Booth i el Continent. Illa Petermann Lat. 65° 10’ S Long. 64° 8’ O
Argentine Islands. Pleneau Island Lat. 65º 06’ S, Long. 64º 04’ W

Un altre despertar d’hora, aquesta vegada per apreciar la navegació pel canal Lemaire sota una feble nevada. El canal Lemaire, conegut comFuji Funnel” il “Kodak Gap”, és un estret pas entre la Península Antàrtica i l’Illa Booth, d’uns 12 km de llarg i el seu pas més estret és de tot just uns 500 m. El nom li va donar Adrien de Gerlache en honor a Jacob Lemaire, l’explorador belga del Congo a l’Àfrica. Després de travessar el canal amb rumb al sud ens dirigim a la bella illa Petermann. Rep el nom en honor al geògraf alemany August Petermann. Il 1908, en aquesta mateixa illa, va hivernar l’explorador francès Jean Baptiste Charcot i la seva tripulació en el veler Porquoi Pas?.

En aquesta illa vam tenir la gran oportunitat de visitar per primera vegada una petita colònia de pingüins Adèlia. Marxem costa amunt per la neu verge. Érem els primers humans a trepitjar l’illa en aquesta temporada i ens sentim molt privilegiats.

Els petits pingüins blancs i negres es van apurar per arribar als seus nius. De pressa van lliscar sobre la panxa costa amunt sobre la neu, quin espectacle! Notem que havien triat un lloc escènic per a la seva colònia. Des del precipici es veia l’entrada al Estret Lemaire i el Canal de Peñol. Lentament va canviar el clima: vam observar com el vent començà a fer remolins sobre la neu i vam sentir com la temperatura va començar a baixar.

De tornada a bord rebem una crida de la base científica UcraïnesaAkademik Vernadskya les illes Argentines. Aquesta base era l’antiga base britànica Faraday que el 1996 va ser cedida pels britànics a Ucraïna per una lliura esterlina. Els membres de la base ens van demanar que anem a visitar-los: Si us plau!!”. No havien tingut visites en vuit mesos i estaven una mica desesperats per veure’ns. Com s’havia aixecat un vent fort que ens impedia portar endavant una expedició en zodiac a les rodalies de l’Illa Pleneau, el nostre Cap d’Expedició va accedir i ens dirigim cap al Sud. A la tarda arribem així el nostre punt de navegació més austral (Lat. 65 ° 15 ‘S, Long. 64 ° 16O). Però lamentablement ens va ser possible visitar els ucranians. Una catifa de gel ens impedia avançar, donant-nos al mateix temps una mostra de com es pot imposar la naturalesa rigorosa del Continent Blanc. Ho sentim en l’ànima, però no quedava altra opció que canviar el rumb i tornar cap al nord.

Com per art de màgia, a la zona de l’Illa Pleneau s’havien calmat els vents, permetent finalment abordar els bots per a un creuer al voltant d’uns blocs de gel immensos que s’havien quedat encallats a la badia. Observem un parell de foquescangrejerasque estaven descansant sobre el gel. També vam ser captivats per la bellesa dels diferents blocs de gel amb els seus milers de tonalitats diferents de blau i turquesa.

Giorno 8 de Novembre.

Puerto Lockroy (Lat. 64º 50’ S, Long. 63º 30’ W)
Base Brown – Caleta Skontorp, Bahía Paraíso (Lat. 64º 53’ S, Long. 62º 52’).

Al matí vam visitar el lloc històric Port Lockroy, el qual està situat a l’illa Wiencke. Inicialment aquest lloc va ser utilitzat com a port per els baleners. Il 1944, es va establir la base A del Govern Britànic com a part d’una iniciativa secreta per supervisar els moviments navals alemanys durant la segona guerra mundial. L’expedició va portar el nom en clauOperació Tabarin”, pel night club parisenc.

En la postguerra l’estació va continuar com un destacament civil fins 1964 quan va ser desactivat. Van passar uns trenta anys fins que es va reactivar el lloc, però aquesta vegada es va convertir en un museu vivent recreant els temps històrics.

Tudor, Nicola i Michael ens van donar una agradable benvinguda. Se’ls notava les ganes de mostrar el seu màgic museu i explicar tots els detalls. Però també ens va captivar la colònia de pingüins de papúa, que envolten la base. Quan vam partir vam veure que també Amyr Klink havia preparat el seu bonic veler per salpar de la badia i trobar-se amb una altra aventura.

Després del dinar ens preparem per al nostre segon desembarcament continental en la base Brown, situada a la Badia Paradís. Aquesta badia va ser batejada pels baleners de principis del segle XX no només per l’espectacular bellesa de les seves glaceres i muntanyes que l’envolten, sinó també i especialment per les seves calmes aigües calmades que els oferien un bon lloc de recalada. A la badia es troba la base Argentina Brown, la qual actualment no està en funcionament, però des de fa diversos estius s’estan desenvolupant tasques de neteja i manteniment en la base perquè pugui tornar a ser ocupada per a fins científics.

Entre ones i témpans, els nostres timoners de Zodiac ens van portar de passeig a veure els increïbles glaceres mil.lenaries que des de dalt de les muntanyes baixen fins al mar a la Caleta Skontorp. També vam veure una colònia reproductiva de pingüins Papua i de corbs marins antàrtics anidant en un penya-segat proper amb interessants parets estratificades plenes de minerals d’orígen sedimentari. Un grup de foquescangrejerases va acostar als bots per espiar als seus passatgers. Però per més que gaudíem de l’espectacle, el vent fort començava a tallar la cara i aviat va ser temps de tornar al vaixell.

Giorno 9 de novembre de 2010

Illa Decepción: Lat. 62°24’S Long. 59°47’O
Illa Media Luna: Lat. 62°36’S Long. 59°54’O

Al matí, abans d’esmorzar, ingressem a l’Illa Decepció amb forma de ferradura a través de l’estreta obertura anomenada Fuelles de Neptuno. Va ser impressionant veure com viràvem a estribord i navegàvem propers a la paret nord-oriental dels Fuelles.

L’illa de 14 km de diàmetre és una caldera inundada (Port Foster) que es va formar com a resultat del col lapse del volcà.
Port Foster té al voltant de 9 km de llarg en sentit nord-oest sud-est i una mica menys de 6 km d’ample. Aquest és el lloc més resguardat de les Illes Shetland del Sud. No obstant això, després de creuar els Fuelles vam poder comprovar que les condicions de vent encara eren molt forts, per la qual cosa Sebastián va anunciar que no seria possible el desembarcament. El nostre vaixell va quedar fondejat a Port Foster, des d’on es podia observar la base espanyola Gabriel de Castella i la base argentina Decepción. Aprofitem aquest moment per esmorzar i escoltar una apassionant conferència sobre la història dels baleners a l’Atlàntic Sud per part Monika.

El nostre capità va oferir un creuer amb el vaixell per tot l’interior del cràter principal de la illa, que va ser acompanyat per explicacions per part de Dany sobre la Geologia d’aquest lloc tan fascinant.

Més tard, com el vent seguia bufant bastant fort, el vaixell va aixecar la seva àncora i va seguir navegant rumb nord cap a l’illa de la Media Luna. Aquesta petita illa, amb forma de mitja lluna com el seu nom indica, està ubicada entre les Illes Greenwich i Livingston, oferint un lloc protegit per fondejar. Arribem a l’illa de la Mitja Lluna a la tarda, ja amb menys vent i millor clima, i ens preparem per al nostre primer desembarcament del dia i últim desembarcament antàrtic. Comencem caminant per la costa fins a la base argentina Cámara que actualment no es troba en funcionament. D’aquí continuem la nostra caminada fins a una colònia de pingüinsbarbijo”. En el camí vam veure també diverses foques de Wedel descansant a la platja, escues i algunes palomes antàrtiques.

En aquesta platja, els més intrèpits ens vam decidir a banyar-nos en aigües antàrtiques amb una temperatura prou negativa.

En finalitzar el sopar, mentre el nostre vaixell emprenia novament el seu rumb cap al Drake, vam començar a preparar les nostres cabines per a un creuament una mica mogut.

Drake, allà anem

Giorno 10 de novembre de 2010: Passatje de Drake

En despertar, comprovem que el vaixell es movia una mica més que a l’anada. L’implacable PassatgeDrake ens torturava amb una ressaca d’onades, que s’havien format el dia anterior amb el fort vent.

Igual que a l’anada, el nostre equip d’expedició va seguir donant-nos informació en forma de xerrades, conferències i així vam poder resoldre molts dubtes que havien quedat al tinter. Parlem de les diferents formes de gel amb Dany, de pinnípedes amb Julieta i de la històriade l’exploració antàrtica en l’Era Heroica amb Monika. Amb les xerrades no només aprendre una mica més sobre la terra que acabàvem de visitar sinó que a més rememoràvem els dies passats.

A la tarda ens vam dedicar a l’observació d’aus pelàgiques a la coberta del vaixell.

Aquest dia, va haver moltes més baixes entre els expedicionaris i va haver una autèntica festa de vòmits.

Giorno 11 de novembre de 2010: Passatje de Drake i Boca del Canal Beagle

Poc a poc deixem enrere el Passatje de Drake i ens apropem novament al continent sudamericà.

Per la tarda, estant ja en el Canal Beagle, ens reunim en la sala de Conferencies per al tancamentde la nostra expedició i festeta improvisada en la coberta del vaixell amb Whisky on the rocks amb gel antàrtic.

Giorno 12 de novembre de 2010: Ushuaia, Argentina Lat. 54º 48S Long. 68º 18O

La llum del matí va marcar la culminació del nostre viatge. Retornant-nos a un lloc conegut, però ja no érem els mateixos: tornàvem amb l’experiència invalorable d’haver conegut l’Antàrtida.

Va ser un viatge memorable durant. La varietat i quantitat d’animals que vam veure durant aquest afortunat viatge segurament seran un
dels records més fortament gravats en la nostra memòria juntament amb l’imponent paissatge antàrtic.

Cautivat pel gran continent blanc, no sé quan ni com però tornaré.