Chimborazo

Alçada Màxima.: 6.268 m.
Lieu: Equador- Sud Amèrica.

El Chimborazo és el volcà i muntanya més alta de l’Equador i el punt més allunyat del centre de la Terra, és a dir, el punt més proper a l’espai exterior, raó per la qual és anomenat com «el punt més proper al Sol»

Description:

Aquest passat més de Gener vaig tenir la oportunitat de realitzar un viatje en solitari a l’Equador.

Es tractava d’un primer viatje de descobriment del país on vaig estar una setmana. Equador és un país relativament petit comparat amb els seus veïns pero amb unes grans riqueses naturals com l’Avinguda dels volcans, la selva amazònica o la costa amb les fabuloses Illes Galàpagos.

El meu objectiu era coneixer la fabulosa Avinguda dels Volcans. Volia visitar el Cotopaxi (que actualment està en activitat eruptiva i la seva escalada està prohibida) i intentar escalar el Chimborazo tot i que la temporada no era la més idònea.

Viatjar per Ecuador és molt fàcil, econòmic i segur. Degut a l’ús de moneda oficial com el dolar, potser és una mica més car que venezuela o Colombia pero és molt més segur.

Despres d’un llarguíssim vol escala Miami vaig arribar a Quito on vaig passar la nit. La nit següent vaig empendre la carretera panamericana que travessa la famosa aAvinguda dels volcans. Teniu vàries opcions per desplaçar-vos pero la més econòmica és el bus. Desde la estació de Quitumbe surten busos a moltes ciutats del país en multitud de horaris.
Teniu també la possibilitat de fer autostop molt popular al país pero un trajecte de 200km amb bus us pot costar uns 4$.
El tema de llogar un cotxe està intocable, surt més a compte alquilar cotxe amb conductor.

Viatjar en bus és tota una experiència pero has d’anar sobrat de temps. Durant el trajecte aniran pujant comerciants ambulants que s’intenten guanyar la vida venent xiclets, patates fregides, menjar preparat, coc de banano o fins i tot pastilles de aloe vera que segons ells augmenten la virilitat, curen càncer i son bones per a tot tipus de malalties conegudes i extranyes. Fa gràcia veure com encara existeixen aquest tipus deCharlatans” (i a la vegada una mica de Vergonya Al·liena). Aussi, m’ha sorprès comprovar que la principal temàtica de conversa preferida pels equatorians és la religió, desprès del futbol clar.

El científic alemany Alexander Von Humboldt a 1812 la va anomenar l’Avinguda dels Volcans. A banda i banda de la línia de l’Equador sorgeixen més de 70 volcans, 27 d’ells encara actius, al llarg de 300 km. Aquest passeig, que discorre per fèrtils valls entre colossos de roca i lava i neus perpètues, és un paisatge incomparable, que en cap altra part del món podrem trobar.

Un dels volcans més coneguts per la seva bellesa i per ser un dels volcans actius més alts del món és el Cotopaxi, amb un con perfectament simètric de 5.943 metres d’altura. Forma part del Parc Nacional del mateix nom a 50 quilòmetres de Quito. Des de les llacunes Limpiopungo i Santo Domingo es poden veure reflectits volcans propers.

Queda per a la próxima visita l’encantadora ciutat de Baños. Aquesta és la porta a l’Amazònia Equatoriana i és coneguda també per les seves aigües termals. Baños es troba a la falda del volcà Tungurahua des d’on per les nits, es poden observar les explosions i la incandescent lava que baixa des de la seva cràter. M’han recomanat també Montañita i la isla de PlataLa galàpagos delos Pobres”. Igualment en la llista deixem desenes de volcans com Antisana, Carihuayrazo, los Altares, Sangay, Cayambe, Reventador,etc
Equador és un país amb multitud d’atractius per descobrir que encara ha de apendre a explotar el seu alt potencial turístic.

El Chimborazo, famós per ser el volcà amb el cràter més allunyat del centre de la terra a 6.310 metres d’altura a la Reserva Forestal que porta el seu mateix nom, tot un símbol a l’Equador.

Quito és la ciutat preferida dels volcans, el volcà Pichincha de 4.794 metres alberga a la falda la bonica capital de l’Equador i famós per donar més d’un ensurt a la ciutat per la seva latent activitat volcànica. No és l’únic, el volcà Pululahua està molt a prop de Quito i alberga habitants en l’interior del seu gegantí cràter amb una vegetació exuberant. El Reventador es troba al límit de l’Amazònia, un volcà molt actiu que més d’una vegada ha omplert Quito de cendres.

Tot i no ser una gran alçada, mereix la pena la visita a la llacuna del volcà Quilotoa.
Es tracta d’una gran caldera de 3 quilòmetres d’ample que es va formar pel col·lapse d’aquest volcà seguit per una erupció fa aproximadament 800 ans, el que va produir un flux piroclàstic i lahars (fluxos de fang) que van arribar a l’Oceà Pacífic, el que va dipositar cendres volcàniques pels Andes septentrionals.

Des de llavors la caldera ha acumulat un llac de cràter 250 metres de profunditat (provinent del gel i neu fosa), i els minerals dissolts li han conferit un to verdós. Hi ha fumaroles en el fons del llac i manantials d’aigua calenta per la banda est del volcà.

Es pot trobar una bella llacuna de color verd maragda on es poden realitzar diversos esports com el senderisme al voltant del volcà, passeig en caiac, passeig amb burro a més es pot observar mamífers com cérvols, llops d’erm, conills, guineus entre d’altres. Impressionant paisatges per als amants de la fotografia. Inclús l’acampada és lliure dins la caldera del volcà.

El dia després vaig fer nit a Riobamba. No és tracta d’una ciutat molt atractiva. pero la seva proximitat al Chimborazo, los Altares i altres montanyes la fan estratègica. l’anomenen laSultana de los Andes”. No deixeu de probar elAsado”, un rostit de porc famòs en tota llatinoamerica.

Els següent dia hem vaig dirigir a la porta del Parc del Chimborazo des d’on vaig empendre l’aproximació al refugi Whymper. es tractava d’un dia asoleiat amb una mica de vent pero que no feia preveure el que passaria els dies següents. Un cop al refugi portava la idea de fer 2 dies d’aclimatació i posteriorment atacar el cim amb la companyia del guarda del refugi, en Fabiàn.

Sabia que no era la temporada més adecuada pero donada la latitud on es situa el cim, es possible escalar-lo durant tot l’any. En el cim hi havia molta neu i només dues cordades havien fet cim en els últims dies. Doncs bé, durant els meus dos dies d’aclimatació no va parar de nevar i nevar. En un cim com el Chimborazo on el risc d’allaus és habitual i ja hi havia gran acumulació de neu en el cim, no eren bones notícies. Es tractava d’una borrasca persistent de provenia de la selva amazònica deixant fortes precipitacions.

Donat que no parava de nevar pero donaven una finestreta de bon temps al dia següent, vaig decidir esperar ja amb la seguretat que el cim estava quasi impossible.

A les 12 de la nit arranquem el guia i jo des del refugi, som els primers i obrirem traça. Darrera dos cordades més.
Només començar del primer refugi tenim uns 30 cm de neu verge. Almenys ara no neva i fa bo. Seguim pujant fins al segon refugi i després la llacuna. Aquí la cosa es posa fea, cada cop ens enfonsem més. Anem avançant per la canal fins a sortir a la cresta, ara si que la ventisca és molt forta i anem amb neu fins al genoll. Rasquem amb el piolet i veiem que el mantell de neu és inestable, hi ha molt perill despreniment de placa. Arribarem fins al mur i decidim fer marxa enrere, un altre cop serà. Les altres cordades ja havien desistit mitja canal. Si pujant vam arribar a obrir traça amb neu fins al genoll, segurament en la pala abans del primer cim trobariem neu inestable, fins a la cintura i amb un elevat risc d’allaus. El Fabian ha ascendit quasi 200 cops al Cim del Chimborazo; si ell diu que no es possible es que no ho és.

Un altre cop serà. Almenys ho hem intentat i realment ho he disfrutat, encara que no m’enduc el cim.

Retorno a Quito, per a visitar aquesta preciosa ciutat envoltada de volcans i plena d’edificacions colonials.

Tips:

- No deixeu de probar el Cuy. Un espècie de cunill d’indies que serveixen rostit acompañat de arròs o patates.
- Indagueu en la diferència entre llames, vicunyes, alpaques,guanacos,etc
- Podreu escoltar el quechua i el kichwa.
- Disfruteu del gelat de salcedo i altres dolços.
- Passejeu sense pressa pels carrers de Quito.

Per què diuen que el chimborazo és la muntanya més pròxima al Sol?